Friday, 11 November 2011

kanser paru-paru

Kanser paru-paru yang kerap terjadi adalah kanser bronkial dan ia merupakan jenis kanser yang kerap ditemui sekarang. Kadar kematian yang berlaku akibat kanser ini agak stabil di kalangan lelaki tetapi semakin meningkat di kalangan wanita.
Rokok merupakan satu-satunya punca yang sering dikaitkan dengan kanser ini. Tetapi, bagi perokok pasif (menghidu asap rokok) kemungkinan untuk mendapat kanser ini adalah 1.5 lebih tinggi. Kanser ini juga dikaitkan dengan pendedahan kepada asbestos seperti kilang kuari dan pada arsenik, kromium, bahan petroleum dan radiasi.
Antara tanda-tanda kanser paru-paru adalah seperti :
  • Batuk = 42%
  • Sakit dada = 22%
  • Batuk berdarah = 15%
  • Lelah, hilang berat badan, suara serak = 5%

Sekiranya seseorang disyaki menghidap penyakit kanser paru-paru, beberapa langkah pemeriksaan akan dijalankan. Antaranya ialah :
  • Sejarah kesihatan akan ditanya dengan lengkap
  • Pemeriksaan akan dilakukan : kesihatan umum, dada, bahagian badan lain untuk mengesan perebakan ke anggota badan lain seperi tulang, hati, buah pinggang, otak dan lain-lain.
  • Penyiasatan akan dijalankan :
    1. X-ray dada: untuk lihat kemungkinan ada ketumbuhan atau sakit lain.
    2. CT Scan: untuk lihat ketumbuhan, memeriksa saiz ketumbuhan dan perebakan yang mungkin terjadi.
    3. MRI: seperti CT scan.
    4. Bronkoskopi: satu teropong akan disalurkan ke dalam paru-paru untuk melihat ketumbuhan dan mengambil sedikit cebisan tisu bagi analisis patologi.
    5. Fine needle aspiration biopsi: Jarum halus dicucuk dari luar dada untuk mengambil sedikit tisu bagi analisis patologi.

Berikut adalah beberapa kaedah rawatan yang biasa digunakan untuk merawat penyakit ini :
    1. Pembedahan :
      • Namun hanya 20% yang masih boleh dilakukan, selebihnya pesakit telah terlalu teruk. Sebahagian paru-paru akan dibuang.
    2. Radioterapi :
      • Untuk mematikan sel kanser sebagai rawatan penyembuhan atau paliatif (mengurangkan kesakitan).
    3. Kemoterapi :
      • lace w:st="on"Ada lace jenis kanser paru-paru yang boleh dirawat dengan kemoterapi. Rawatan melalui kombinasi beberapa bahan kemoterapi.

Kanser paru-paru dapat dikesan diperingkat awal dengan melakukan beberapa kaedah saringan :
  • X-ray dada : 1 tahun sekali
  • Periksa kahak : 4 bulan sekali

bahaya merokok

Manusia memang aneh, terhadap yang merosak dan belum tentu membawa nikmat selalu saja diburu untuk mendapatkannya, menikmatinya, walaupun dia sedar sangat membahayakan jiwanya.

Peringatan “Merokok Dapat Menyebabkan Kanser, Serangan Jantung, Impotensi dan Gangguan Kehamilan dan Janin”  di setiap bungkus rokok rupanya belum cukup mewakili penyakit-penyakit yang mengancam para perokok. Penelitian terakhir oleh United State Surgeon General, AS, menunjukkan ada 10 tipe kancer yang disebabkan oleh rokok.
Mereka juga menemukan bahwa lelakiperokok akan meninggal 13,2 tahun lebih muda dibandingkan yang bukan perokok.

Sedangkan wanita perokok meninggal 14,5 tahun lebih muda.

Berikut ini daftar penyakit yang mengancam para perokok:

Otak: rokok menjadi penyebab utama stroke.
Mata: perokok berisiko tiga kali lebih tinggi menderita katarak yang menyebabkan kebutaan.

Mulut, tenggorokan, pita suara, dan esofagus: mengakibatkan kancer mulut, tenggorokan, pita suara, dan esofagus.
Juga penyakit gusi, pilek, dan kerongkongan kering.

Gigi: perokok berisiko 10 kali lebih tinggi menderita periodontitis (gusi terbakar yang mengarah ke infeksi) yang akan merusak jaringan halus dan tulang.

Paru-paru: wanita perokok 13 kali lebih besar kemungkinan terkena kanker paru-paru, sedangkan pria 23 kali lebih besar. Akibat lainnya yaitu pneumonia, bronkitis, asma, batuk kronis, dan bengek.

Jantung: gagal jantung, serangan jantung, hipertensi, stroke.

Perut: kanser perut dan kanser lambung.

Ginjal: kanser ginjal.

Pankreas: kanser pankreas fatal.

Leher rahim: kanser leher rahim.

Kehamilan: kemandulan, bayi lahir prematur, bobot kurang, gangguan pernapasan.

Tulang: tulang rapuh.

Darah: leukemia atau kanser darah.

Dan masih banyak lagi.

11.11.2011

SALAM 1 MALAYSIA.....
bertemu lg radya shafie.... bosannye mlm ni, spt biase busan sudah mhadap netlog dan fb,. pd entri kali ni nak crite pasal ape pulak ye.. knp aku nak wat blog ni yerk?? sbnrnye saje nak mngisi mase lapang. drpd asyik duk mngadap fb tu, bukan ade ape sgt pon juz nak tgk notification je. walhal dsbbkan everytime dah slalu sgt on sometime xde 1 pon notification yg masuk... hhuhuhu sbnr dah tahu dr awal lg coz hp bb cute ku ini senyap je. ari ni ari jumaat, ari yg paling baik n paling sedih tuk aku bile tringatkan arwahyarham bapaku tercinta. dia pergi pd subuh ari jumaat kul 4.45am d pusat respiratory HKL akibat pnyakit anvanced lung cancer tahap 4. spanjg brade d ctu, akulah penemannye d saat arwah sakit, wlupon waktu itu aku sedang praktikal d bangi, aku sanggup mngambil cuti yg pjg tuk mjge ayahku. yg paling aku tharu skali coz arwah mninggal pd subuh jumaat, org kate mninggal ari jumaat org tsebut d anggap mati syahid kecil, mayatnya xkan reput bg golongan yg beriman dan tlepas dr soalan kubur, wlupon kami skeluarga amat sedih atas pmergian abah tcinta, tp kami bsyukur krn jenazah abah d bawa skali sembahyang jumaat d masjid dan sembahyg jenazah juga d situ. ramai yg mngikuti sembahyang jenazah wat abah. smoge arwah abah d tempatkan dr kalangan yg beriman. amin....trime kasih yg x terhingga pd pihak Residence hotel trutamanye pd housekeeping department coz amat2 mmahami diri ini..... ooopsss sblm aku tlupe, ari ni 11.11.2011 rupenye, tarikh yg cantikkan.... ramai la yg lahir pd ari ni kan... tp bile dpt ic cantik ke klu 111111.11.xxxx?? tpulg pd anda tuk mtafsirnye, bg aku no ic aku sgt berterabur n susah utk org ingat.oklah mate sudah ngantuk... slamat mlm... lots of love by dya

Thursday, 10 November 2011

tidolah...

hai......
rase ngantuk n penat sgt tp mate x leh gak nak tido.... nak kate byk mslh x lah jugak, nak kate lapa baru je pas mkn... everyday tido lewat, bkn ade asgment pon nak kene buat... klu ade pon slalunye wat last2 minit, tu baru bmakne klu xleh tido... myb aku rindukan seseorg... org kate jauh dmate tp dekat dhati.. chewahh... jiwang la pulak mlm2 ni.. tringat mase duk praktikal kat bangi, keje mngalahkan bangla tp keje yg kite buat xde sape pon nak peduli, tp dlm ati aku mmg ikhlas wat keje2 tu n aku ksian kat supervisor coz x cukup staff... my bezfrend cik ct delarosa la yg slalu wat part time same2 sampai lebam,.... rindunye kat ko ct, ingatkan leh la kite keje same2 pasni, tp apekan daya takdir memisahkan kite. huhuhuhu.... nnt dah bjaye jgn la lupakan cikk ya dsini ye.. 4bln kite duk together2, suke duke kite kongsi same2... hal org kite xambik pusing lgsung, asalkan kite hepi.. kat bangi jugak la aku jumpe jgk en.muse, dah lame kitorg kenal tp baru dpt jumpe kat bangi.. credit to ct delarosa n en.muse coz mjd bff aku kat sane... sampai skrg kite masih contact n bjumpe, syg korg hingga ujung nyawa... muaaaahhh!!! lots of love by dya..




skop ari raye..




 assalamualaikum.....

pejam celik, pejam celik.... dah smggu blalu mnyambut ari raye aidiladha.. cepat btol mase blalu kan.. raya kali ni balik umah abg ipar kat tanjung karang pulak, aku ni suke jln2 n travel.. mrasai keindahan alam n suasana kampung... dtambah pulak ngan musim padi tgh msk n musim rambutan... waduh2... bez bangat sehh.. raye puase ari tu balik ngan wan muse kat kuantan, balik umah abg ipar lg sorg,  terase mriah jugak coz ramai sdare mare dia dtg d tambah lak aku yg paling awal balik sane, so kire dpt biasekan diri ngan fmily dorg lbh awl la.... tolong masak n tolong mkn skali... hahaha mesti korg tertanya2, knp aku x braye dekat umah aku sendirikan... ikuti kisahku seterusnya nnt k... lots of love by dya..

padi dah masak,.. tggu mase utk di tuai... inilah di mane tempat lokasinye cerita nur kasih dan trilogi cinta... santeekkkan. tp syg x sempat nak ambik gamba kat pokok nur kasih... huhuhu


lihatlah keindahan alam semesta... bersyukurlah kepadaNya..

kat beranda pon leh petik buah moktan... nyum3....